جان جانان

ساخت وبلاگ

هر چند جدیداً به خاطر آلوده‌تر نشدن هوا (که ظاهراً همه در برابرش مسؤول هستیم) ترجیح می‌دهم تا حد ممکن ماشین را بیرون نبرم و پیاده‌روی کنم اما هر چند روز یک بار ماشین را برمی‌دارم و برای نماز مغرب و عشا یک مسجد دورتر (که پیاده نمی‌شود رفت) را انتخاب می‌کنم و می‌روم ببینم مردم آن منطقه حالشان چطور است؟
هر چند از رادیو جوان به خاطر موسیقی‌های تندی که گهگاه پخش می‌کند و به خصوص پر شدن این رادیو از صدای زن (زن‌هایی که هیچ ابایی از قهقه زدن با نامحرم، جلو چند میلیون شنونده ندارند)، دل خوشی ندارم اما حدود نیم ساعت قبل از اذان مغرب، یک برنامه جالب به نام «به افق ماه» در این رادیو پخش می‌شود که مجبورم می‌کند از رادیو معارف دل بکنم و بروم روی موج این رادیو...

انصافاً باید آفرین گفت به تهیه‌کنندگان این برنامه.

بسیار میکس جذاب و دکلمه‌های پرباری دارد، طوری که گاهی من پشت فرمان گریه‌ام می‌گیرد!!!

واقعاً شنیدنش قبل از اذان، انسان را آماده پرواز می‌کند.

به هر حال، مدت‌ها بود جستجو می‌کردم ببینم این دکلمه‌ها را جایی قرار نداده‌اند یا کسی ضبط و آپلود نمی‌کند تا اینکه بالاخره فهمیدم خوشبختانه RadioSeda.ir یک آرشیو از تمام برنامه‌ها دارد!

مثلاً این دو تا را به عنوان نمونه دانلود کنید و بشنوید:

افق ماه ۱

افق ماه ۲

قطعه‌های جالبی را با صدای عالی‌ای دکلمه می‌کنند که حیف است بیشتر، از آن‌ها استفاده نشود. بنابراین قصد دارم چند دانشجو را برای این کار تعیین کنم که بخش اذان و صحبت‌های اضافه‌ی کلیپ‌ها را حذف کنند و بیشتر منتشر کنیم...

من حدود ۱۰۰ روز آن را دانلود کرده‌ام و هر بار گوش می‌کنم و بسی لذت می‌برم!

اگر خواستید، می‌توانید این لینک را همینطور به «روز قبل» بروید و برنامه افق ماه را در روزهای قبل گوش کنید...

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 332 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 3:37

یکی از مشتریان در پیغام خصوصی برای بنده نوشته‌اند:

http://img.aftab.cc/news/94/claim.png

هر چند مشتریانی که از ما راضی (و بسیار راضی) هستند، آنقدر هست که ما تا این لحظه به پشتوانه حمایت‌های گرم آن‌ها (که در این مطلب به برخی از تمجیدهای آن‌ها اشاره کرده‌ایم) به کارهایمان با انرژی تمام ادامه داد‌ه‌ایم، اما به هر حال، ما هم مانند هر فروشنده‌ی دیگری، ممکن است تعدادی مشتری داشته باشیم که از برخی رفتارهای ما به خصوص در بحث پشتیبانی، گلایه داشته باشند.

بد نیست در این زمینه توضیحاتی بدهم که به درد تولیدکنندگان نرم‌افزار هم می‌خورد. (چون می‌دانم که بسیاری از دوستانی که مطالب را دنبال می‌کنند خودشان تولیدکننده نرم‌افزار هستند)

چند نکته در مورد پشتیبانی نرم‌افزارها:

۱- پشتیبانی، طولانی‌ترین فاز در تولید نرم‌افزار است.

دوستانی که درس مهندسی نرم‌افزار را در رشته کامپیوتر پاس کرده‌اند می‌دانند که اگر در کنکور این تست آمد که کدامیک از فازهای تولید نرم‌افزار، طولانی‌ترین فاز است، باید گزینه «فاز نگهداری و پشتیبانی» را انتخاب کنند. این فاز آنقدر طولانی و پردردسر است که برخی تولیدکنندگان نرم‌افزار، نرم‌افزار را بدون پشتیبانی عرضه می‌کنند.

۲- پشتیبانی، مهم‌ترین فاز در تولید و ارائه نرم‌افزار است.

یکی از جملاتی که در کتب مربوط به راهنمای مدیران فناوری اطلاعات آمده است این است که در خرید یک نرم‌افزار برای سازمان، سه چیز در مورد نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید مهم است: پشتیبانی، پشتیبانی، پشتیبانی!
و حقیقتاً این موضوع درست است. اگر مانند ما با سازمان‌های مختلف درگیر باشید متوجه می‌شوید که چقدر سازمان بوده‌اند که نرم‌افزاری را خریده‌اند و به خاطر اینکه آن نرم‌افزار پشتیبانی کاملی نداشته، مجبور شده‌اند آن نرم‌افزار را کنار بگذارند و از یک شرکت دیگر خریداری کنند! ده‌ها مورد دیده‌ام که شخص یک سایت یا نرم‌افزار را تولید می‌کند و پس از تحویل، سیم‌کارتش را عوض می‌کند!!

۳- گاهی، پشتیبانی، پر هزینه‌ترین فاز در تولید نرم‌افزار است.

هر چند این موضوع در مورد نرم‌افزارهای ساده‌تر صدق نمی‌کند اما در مورد نرم‌افزارهای پیچیده‌تر، بلاشک پشتیبانی، به خاطر طولانی‌ترین فاز بودن، پر هزینه‌ترین فاز نیز هست.

دوستانی که روزهای اول ارائه تستا را به یاد دارند می‌دانند که ما که تجربه زیادی در ارائه نرم‌افزار به صورت غیررایگان نداشتیم، ابتدا آن‌را با هزینه ۶۰ هزار تومان برای همه نوع افراد عرضه کردیم! تصور کنید، برخی وزارتخانه‌های کشور نیز در آن بازه تستا را با همین قیمت خریداری کردند! هیچ وقت یادم نمی‌رود که شخصی از یکی از سازمان‌ها تماس گرفت و گفت: فلانی! شما «شهرستانی» قیمت داده‌اید! اگر خواستید، نمایندگی فروش تستا در کشور را به ما بسپارید، حداقل هزینه‌ای که من برای شما آن‌را خواهم فروخت، یک میلیون و دویست هزار تومان خواهد بود! من آن‌روز چقدر با خودم کلنجار رفتم تا نهایتاً توانستم جواب رد بدهم.
اما، پس از ارائه تستا و افزایش تعداد مشتریان، با یک مشکل جدی مواجه شدیم! روزانه ده‌ها ایمیل به بخش پشتیبانی ارسال می‌شد و اکثراً سؤالاتی پرسیده می‌شد که مشتری می‌توانست با کمی صرف وقت و کار با نرم‌افزار، پاسخ آن‌را بیابد. حتی با اینکه بخش راهنمای محصولات به بهترین و راحت‌ترین شکل قابل جستجو بود، برخی مشتریان زحمت یک جستجوی ساده را به خود نمی‌دادند!
به خصوص، مشکلات ما با مشتریان حقوقی بسیار بالا کشید! چون:
- اولاً تعداد افرادی که در آزمون‌های آن‌ها شرکت می‌کنند بسیار زیاد است (گاهی تا ۲۴ هزار کاربر در هر آزمون!)
- ثانیاً قصد دارند روی سرورهای خودشان محصولات را نصب کنند و مهارت کافی در تنظیم آن سرورها ندارند و در نتیجه فکر می‌کنند مثلاً تستا کند عمل می‌کند و نمی‌خواهند قبول کنند که تستایی که روی چند صد سایت دیگر بدون مشکل است، طبیعتاً کند بودن آن به سرور آن‌ها مربوط است!
ـ و از همه بدتر اینکه شما ساعت‌ها وقت صرف می‌کنید و یک کارمند در آن سازمان را آموزش می‌دهید، بعد از مدتی آن شخص تغییر سمت می‌دهد و یک نفر دیگر جایگزین او می‌شود! همه چیز از اول شروع می‌شود!!

بنابراین، احتمالاً می‌دانید که قیمت‌های تستا و نمرا چندین بار در این دو سه سال نسبت به انواع مشتری‌ای که داریم تغییر کرد تا آنجا که فعلاً نسخه‌ای که سازمان‌ها باید خریداری کنند حدود ۵۰۰ هزار تومان است. (که دوستان حرفه‌ای می‌دانند که این مبلغ مثلاً برای آموزش و پروش کل این کشور و صدها سازمان دیگر که مشتری ما هستند، واقعاً ناچیز است...)

مشتریانی که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند

چیزی که بیش از همه تیم‌های پشتیبانی را آزار می‌دهد، یک گروه از مشتریان هستند که به دلایل مختلف پشتیبانی بیشتری نیاز دارند. این دلایل را می‌توان این موارد دانست:

- برخی، کار بیشتری با محصولات دارند: مشتریانی داریم که با جزئی‌ترین بخش‌های محصولات ما کار می‌کنند (مثلاً در تستا، آزمون تستی دارند، تشریحی دارند، نظرسنجی دارند، آزمون روانشناسی هم برگزار می‌کنند و...)، طبیعتاً این افراد نسبت به افرادی که مثلاً تستا را فقط برای برگزاری آزمون چهارگزینه‌ای ساده خریداری کرده‌اند بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند و سؤالات بیشتری از پشتیبانی می‌پرسند.

- کم‌اطلاع بودن از مباحث کامپیوتری: این مورد خیلی آزاردهنده است. مثلاً مدیر فناوری یک سازمان بزرگ فرق Extract here و Extract to FOLER را نمی‌داند و همین باعث می‌شود که وقتی آپدیت‌ها را روی سرور سازمانشان از حالت فشرده خارج می‌کند، در یک پوشه اکسترکت شود و جایگزین فایل‌های قبلی نشود و دائم ایمیل بزند و تماس بگیرد که من آپدیت کردم ولی مشکل رفع نشد. بعد از ساعت‌ها بررسی و نهایتاً Remote زدن به سرور سازمان متوجه می‌شویم ایشان فایل‌ها را در یک پوشه اکسترکت کرده‌اند... یا برخی افراد نمی‌دانند Replace (جایگزین) شدن فایل‌ها چیست و این گزینه را نمی‌زنند و ساعت‌ها ذهن و وقت ما گرفته می‌شود تا بفهمیم چرا آپدیت روی سایت ایشان درست عمل نکرده... و ده‌ها مورد دیگر از دانش کم و از آن بدتر، حواس پرت برخی مشتریان که چون ممکن است بی‌احترامی شود نمی‌خواهم مثال بزنم.

- توقع بالا و بی‌جا: ما با خیلی از مشتریان به خصوص در مورد فراهم کردن بستر اجرای تستا و نمرا به مشکل برمی‌خوریم. با اینکه ما در نکات پیش از خرید، تأکید کرده‌ایم که فراهم کردن بستر اجرای محصولات به عهده ما نیست اما برخی مشتریان، بعد از خرید، با حرف‌های تند، دل ما را می‌شکنند و گاهی ما را خسته می‌کنند. مثلاً یک مدیر فناوری و شبکه برای سازمان خود تستا را خریده و انتظار دارد ما تنظیمات وب‌سرور و عجیب‌تر از آن، مشکلات ping و Routing در شبکه‌شان را هم حل کنیم! بارها این مثال را برای مشتریان زده‌ام: اگر شما امروز از شرکت ادوبی، فتوشاپ را خریداری کنید، آیا می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید و بگویید: من الان کامپیوترم را روشن کردم، می‌خواهم از محصول شما استفاده کنم، یک صفحه سیاه مقابلم است، باید چه کار کنم؟ پشتیبانی می‌فهمد که شما اصلاً هنوز ویندوز روی سیستم‌تان نصب نکرده‌اید... به نظر شما آیا راهنمایی برای نصب ویندوز هم جزء وظایف تیم پشتیبانی فتوشاپ است!؟ چطور از ما انتظار دارید تنظیمات وب‌سرور و فایروال و شبکه و هاست و دامنه و امثالهم را آن هم از پشت تلفن یا ایمیل برای شما انجام دهیم!؟
بیشترین وقت ما در پشتیبانی، در مورد همین موضوع گرفته می‌شود! یعنی مشتری توقعاتی دارد که جزء وظایف ما به حساب نمی‌آید و حاضر هم نیست به خاطر آن‌ها هزینه مجزا پرداخت کند!

- برخی مشتریان عاشق تعامل هستند!! برخی افراد هم هستند (به خصوص تهرانی‌های عزیز) که کلاً عاشق تعامل با افراد دیگر، از جمله بخش پشتیبانی محصولاتی که خریده‌اند هستند!! :) یعنی دائم از طرف آن‌ها ایمیل دریافت می‌کنید و می‌بینید کوچک‌ترین چیزی که به ذهنشان رسیده را مطرح کرده‌اند و اگر هم جواب ندهید، ناراحت می‌شوند! جالب است که این نوع مشتریان عاشق تماس تلفنی هستند! یعنی هر چقدر تأکید کنید که این سؤالات باید به صورت تیکت یا ایمیل مطرح شود تا سر فرصت توسط فرد مسؤول بررسی شود، باز می‌بینید ترجیح می‌دهند تماس تلفنی بگیرند... حتی ایمیل هم که می‌زنند، چند ثانیه بعد تماس هم می‌گیرند! :)
برخی حتی اگر چند روز، سؤال مربوط به محصول پیدا نکنند، ایمیل می‌زنند یا تماس می‌گیرند که حال شما را بپرسند! :) (که البته این افراد، از روی محبتی که دارند اینطور هستند و اگر بفهمند که پشتیبانی چقدر درگیر خواسته‌های مشتریان است، قطعاً مراعات می‌کنند)

- و خیلی موارد دیگر...

چند نمونه:

ابتدا امیدوارم این مشتریان جزء خوانندگان این مطلب نباشند، اما اگر بودند، از اشاره به ایمیل‌های آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

مثلاً دقت کنید که طی سه چهار ماه، پس از خرید محصول توسط این مشتری، چند تماس ایمیلی با ما داشته‌اند:

http://img.aftab.cc/news/94/claim3.png

حالا از بیش از ۲۰ بار تماس تلفنی این مشتری بگذریم... (البته ایشان از بهترین مشتریان ما هستند و همه مشتریان برای ما محترم‌اند. این تصویر فقط برای این منتشر می‌شود که بدانید پشت صحنه‌ی پشتیبانی چه خبر است...)

جالب است بدانید که اکثر این ایمیل‌ها به خاطر مطالعه نکردن راهنمای محصولات بوده است. به ندرت پیش می‌آید که مشکل از طرف نرم‌افزار باشد.

نمونه‌ای دیگر: فقط طی دوازده روز، حدود ۳۰ ایمیل بین پشتیبانی و یک مشتری رد و بدل شده و چندین بار تماس تلفنی صورت گرفته و فراموش نکنیم که فقط ۹۵ هزار تومان بابت تستا پرداخت کرده‌اند:

http://img.aftab.cc/news/94/claim2.png

و نمونه‌های بسیار زیادی که می‌شود تصویر آن‌ها را اینجا گذاشت اما صرف نظر می‌کنیم.

 

راه حل قرآن برای پشتیبانی محصولات

پس تا اینجا مشخص شد که ما تولیدکنندگان نرم‌افزار، در بحث پشتیبانی، دو نوع مشتری داریم: ۱- مشتریانی که در حد معمول و چه بسا کمتر از حد معمول پشتیبانی نیاز دارند. ۲- مشتریانی که بیش از حد معمول پشتیبانی نیاز دارند.

یکی از آیات جالب قرآن که نحوه‌ی رفتار با هر دو نوع مشتری را در بحث پشتیبانی مشخص می‌کند، آیه ۱۲ سوره مجادله است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۲﴾

اى مؤمنان چون خواستید با پیامبر(ص) نجوا کنید پیش از نجواتان صدقه‏‌اى بدهید، این، برای شما بهتر و پاک‌تر است و اگر چیزى نداشتید، خدا آمرزنده و مهربان است...

در شأن نزول این آیه آمده است:

شأن نزول این آیه چنین است که اشراف و توانگران، نزد پیامبر اسلام(ص) مى‏‌آمدند و زیاد با حضرت گفت‏‌وگو مى‌‏کردند و نوبت و جاى فقیران را مى‌‏گرفتند. به گونه‌ای که پیامبر(ص) از پرگویى و زیاد نشستن‌‏شان ناراحت شد. خداى تعالى این آیه را در امر به صدقه دادن پیش از نجوا با پیامبر، فرو فرستاد.

دقت کنید که خداوند چقدر زیبا با یک آیه باعث شد که توانگران به حالت تعادل برسند (چون انسان اگر قرار باشد یک ریال هم بابت چیزی پرداخت کند، حساب‌شده‌تر عمل می‌کند) و از طرفی هوای فقرا را نیز در آخر آیه داشته است...

این آیه باید الگوی پشتیبانی نرم‌افزار و هر محصول دیگری باشد: حتی پیامبر نیز امکان ارائه پشتیبانی رایگان ندارد! و ما باید به او حق بدهیم، چون با عقل جور در نمی‌آید! به همان صورت، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند پشتیبانی رایگان داشته باشد. اگر قرار باشد بدون هزینه پشتیبانی دهد، افرادی هستند که آنقدر تیم پشتیبانی را مشغول نگه می‌دارند که برای همه، حتی آن‌ها که به ندرت نیاز به پشتیبانی دارند بد می‌شود... پس اینکه گفته می‌شود «ذلک خیر لکم» مشخص می‌شود به چه معناست. اگر کسانی که به پشتیبانی بیشتر نیاز دارند، هزینه‌ی آن را پرداخت کنند، به نفع همه است. چون هم مجبور خواهند شد فقط سؤالات ضروری را از تیم پشتیبانی بپرسند و هم پشتیبان‌ها به خاطر راحت‌تر بودن اعصابشان، راحت‌تر و با رغبت بیشتر به همه پشتیبانی می‌دهند.

و نکته جالب آیه این است که در این میان برخی هستند که تمکن مالی ندارند. با این نوع افراد باید با مهربانی رفتار کرد و گاهی از هزینه‌ها چشم‌پوشی کرد. همانطور که ما با مدرسینی که از جیب خود برای دانش‌آموزان خود هزینه می‌کنند و هیچ درآمدی از طرف محصولات ندارند، تا حدی که بدانیم حق خودمان و دیگران ضایع نمی‌شود، راه می‌آییم. اما با مشتریانی که می‌دانیم قرار نیست از جیب خودشان هزینه کنند و از طرفی به پشتیبانی زیادی نیاز دارند، با قاطعیت برخورد می‌کنیم تا حق همه محفوظ بماند.

 

به هر حال، اگر شما از مشتریان ما هستید، امیدوارم به ما حق بدهید که ما در ازای وقتی که صرف می‌کنیم، هزینه‌اش را طلب کنیم. خواهش می‌کنم به یاد داشته باشید که ما اگر کسانی که از محصولات رایگانمان استفاده می‌کنند و آن‌ها هم حتی انتظار پشتیبانی دارند، را در نظر نگیریم، تا این لحظه با قریب به هزار مشتری که هزینه پرداخت کرده‌اند سر و کار داریم! اگر قرار باشد هر کدام سالی ده سؤال بپرسند، ما باید روزانه حدود ۳۰ درخواست پشتیبانی را پاسخ دهیم! (که در عمل برخی روزها حتی بیشتر از این تعداد است!) هر کدام از درخواست‌ها هم ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت وقت ما را بگیرد! با این اوصاف به نظر شما آیا فرصتی برای ارائه امکانات و سیستم‌های جدید باقی خواهد ماند؟ آیا با این هزینه اندکی که اخذ می‌شود، می‌توان انتظار این همه پشتیبانی را داشت؟

ما همانطور که در نکات پیش از خرید محصولات گفته‌ایم، به طور پیش‌فرض تا ۱۰ سؤال در سال و تا دو سال اول پس از خرید محصول، پشتیبانی رایگان داریم اما هیچ مشکلی با ارائه پشتیبانی بیشتر به یک مشتری نداریم. حتی اگر لازم باشد اشخاصی را بفرستیم که به شهر شما بیایند و شبکه و بستر اجرای محصولات را آماده کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد اما شما نیز باید ما را درک کنید و هزینه‌های پشتیبانی‌های اضافه را پرداخت کنید.

 

البته ما بارها عرض کرده‌ایم که الحمد لله با مشتریانی فرهنگی و فهیم سر و کار داریم و شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نیاز نبوده که از مشتریان در این زمینه گلایه داشته باشیم. این مطلب هم همانطور که از عنوان مطلب پیداست، بیشتر برای اشاره به آن آیه‌ی جالب و در ادامه‌ی نگاه به قرآن با دید رشته کامپیوتر و ویژه مخاطبانی که تولیدکننده نرم‌افزار هستند نوشته شد.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

 


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 233 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 1:44

بازی یا اسکریپت دیگری که طراحی بخش اعظم آن‌را خانم شیوا عباسی در کنار بازی YesNo، کشیده‌اند، بازی‌ای است به نام:

TypeIt!‎

http://img.aftab.cc/news/94/typeit.png

 

این بازی در ۱۵ مرحله طراحی شده در هر مرحله پنج عبارت از یک حرف تا یک پاراگراف به شما متن نمایش داده می‌شود و باید به سرعت آن‌را تایپ کنید. عبارت مربوط به هر مرحله، از بین چندین عبارت به صورت رندوم به شما نمایش داده می‌شود. مثلاً در مرحله اول فقط یک حرف از حروف الفبا را خواهید دید تا آخرین مرحله که پنج داستان کوتاه را خواهید دید... عبارات طوری انتخاب شده که هم سرعت شما و هم میزان انرژی شما در تایپ طولانی و هم خطای چشم شما و هم آشنایی شما با کلمات با حوزه‌های مختلف و... سنجیده شود. (پیدا کردن عباراتی که مثلاً در مرحله دوازدهم، «دوکلمه‌ای، سپس سه‌کلمه‌ای، سپس چهارکلمه‌ای، سپس پنج‌کلمه‌ای» باشد، آنقدر سخت بود که خانم عباسی، خواهر و برادر و زن‌داداش‌شان را هم به کار گرفته‌اند تا این همه عبارت پیدا کنند...)

مسابقه سریع‌ترین تایپیست!

قبل از ارائه کد بازی به عموم، دوست داریم به مناسبت ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی‌مان، یک مسابقه تایپ در آفتابگردان برگزار کنیم. دوستانی که در تایپ سریع، ادعا دارند، وقت مبارزه‌طلبی است!! (رکورد من: ۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه! ببینم می‌توانید رکورد من را بشکنید؟ البته من در مسابقه شرکت داده نمی‌شوم)

برای شرکت در مسابقه، ابتدا حتماً باید در آفتابگردان ثبت‌نام و لاگین کرده باشید و سپس با کلیک روی لینک زیر وارد مسابقه شوید:

Play TypeIt!

قبل از ورود به بازی به نکات زیر دقت کنید:

- سعی کنید تمام کاراکترهای کیبورد خود را مرور کنید، چون از همه نوع کاراکتر در متن‌ها استفاده شده.

- فقط یک بار می‌توانید در مسابقه شرکت کنید. البته می‌توانید چندین بار بازی را بازی کنید اما فقط رکورد اول شما ثبت خواهد شد.

- در حین مسابقه اصلاً به موس کار ندارید. فقط تایپ کنید و Enter بزنید. (اگر حرفه‌ای باشید، حتی اگر اشتباه تایپ کردید، بدون موس می‌توانید بین کلمات حرکت کنید و آن‌را اصلاح کنید)

- تا انتها بروید، نهایتاً بعد از پایان بازی، رکورد شما ثبت خواهد شد.

- اگر مثلاً روی یک عبارت وقت شما گرفته شد، ناامید نشوید و تا پایان ادامه دهید. همه ممکن است این گیر را داشته باشند.

- به نفر اول (یعنی کسی که سریع‌تر از همه، تمام ۷۵ عبارت را تایپ کند) یک جایزه ناقابل (۲۰ هزار تومان بن خرید از فروشگاه آفتابگردان) هدیه خواهد شد.

- مهلت شرکت در مسابقه: تا ۲۵ بهمن ۹۴

- دوستان حرفه‌ای‌تر تقلب نکنند که مسابقه به دل خودشان و دیگران بچسبد...

 

بعد از پایان مسابقه، اسکریپت بازی برای استفاده از آن توسط آموزشگاه‌ها و مدرسین و ... منتشر خواهد شد. این اسکریپت می‌تواند برای آموزش تایپ فارسی و انگلیسی و یا برگزاری مسابقاتی مانند کلمات و عبارات درس عربی و امثالهم به کار گرفته شود.

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 243 تاريخ : چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت: 9:53

بلاشک LIMBO بهترین خاطره من و خیلی‌های دیگر از بین بازی‌های کامپیوتری بود! (اگر بازی نکرده‌اید، از دست ندهید: لیمبو (LIMBO) بازی‌ای کم حجم اما بسیار دوست داشتنی)

(البته از انصاف نگذریم، بازی Brothers: a Tale of Two Sons که در مطلب «کامپیوتر چگونه می‌تواند باعث تحکیم روابط خانواده شود؟» معرفی کردم هم بازی بسیار عجیبی بود و هنوز فریادهای «نایی» و «نایا» در گوش من است!!)

جالب است که بسیاری از کسانی که لیمبو بازی می‌کنند با عباراتی مثل Games like LIMBO دنبال بازی‌هایی شبیه به آن می‌گردند! (یک روانشناس باید بیاید دلیل موفقیت لیمبو را تحلیل کند. چه می‌شود که یک بازی سیاه و سفید و دو بعدی، روی دست تمام بازی‌های سه بعدی با آن همه جلوه‌های ویژه بلند می‌شود!؟)

به هر حال، اگر مثل من که شاید ده بار در این مدت جستجو کرده‌ام، دنبال شبیه‌ترین بازی به لیمبو می‌گردید، معرفی می‌کنم:

Toby: The Secret Mine

http://img.aftab.cc/news/94/toby.jpg

بازی جالبی است. دقیقاً همان سبکِ لیمبو را پیاده‌سازی کرده... معمایی و با همان ترکیب رنگ و صداها...

با حجم حدود ۳۵۰ مگابایت، از طریق لینک‌های موجود در این جستجو می‌توانید دانلود کنید.

برای اوقاتی که انسان از کار خسته است و ذهنش نیاز به یک رفرش دارد، بد نیست... (البته به شرط اینکه یک روزه تمامش نکنید!)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 234 تاريخ : سه شنبه 20 بهمن 1394 ساعت: 16:47

اگر می‌خواهید در مواقعی که بیکار هستید (در مترو، در صف‌های انتظار و...) انگلیسی‌تان را تقویت کنید، سه برنامه بسیار جذاب که دو تا از آن‌ها (یعنی Elevator و Duolingo) چند بار جایزه بهترین اپلیکیشن را دریافت کرده‌اند و هر سه هم رایگان هستند، معرفی می‌کنم:

http://img.aftab.cc/news/94/apps_for_english-leaers.jpg

برنامه Elevate به نوعی با بازی یادگیری شما را ارتقا می‌دهد. (Elevate یعنی «بالا بردن»... آسانسور می‌شود Elevator)

مثلاً در این مرحله از بازی که مربوط به Writing است، از من خواسته شده روی کلمه اضافه کلیک کنم:

http://img.aftab.cc/news/94/elevator.png

برنامه Duolingo هم با پرسش‌های هدفمند و بسیار هوشمند، مفاهیم مختلف را در ذهن شما جا می‌اندازد. مثلاً ده‌ها دسته لغت دارد که در جمله به شما یاد می‌دهد:

http://img.aftab.cc/news/94/duolingo.png

دقت کنید که چون فعلاً زبان فارسی را ندارد، باید زبان اصلی‌تان را عربی انتخاب کنید و بگویید که می‌خواهم انگلیسی یاد بگیرم... (اتفاقاً خیلی خوب است، هم عربی‌تان تقویت می‌شود و هم انگلیسی‌تان)

 

برنامه ‎100 Lessons از آن برنامه‌هاست که اگر می‌خواهید بروید سفر خارجی، حتماً لازم می‌شود! خیلی جالب، عبارات مربوط به کارهای مختلف را در ۱۰۰ دسته دسته‌بندی کرده و در هر دسته یک مکالمه نمادین را قرار داده و حتی با صدای انسانی شروع به خواندن کل عبارات هم می‌کند... همه چیز مهیا است برای اینکه راحت بتوانید با دیگران مکالمه کنید و یا الان این عبارات را تمرین کنید:

http://img.aftab.cc/news/94/100lessons.png

مثلاً در زیر مجموعه What's your name این مکالمه کاربردی را می‌بینیم:

http://img.aftab.cc/news/94/100lessons_detailed.png

 

این برنامه‌ها را من روی آیفون (iOS) دارم، نمی‌دانم برای آندروید (Android) هم موجود است یا خیر، اما فکر می‌کنم باشد.

 

شما هم اگر برنامه مشابهی می‌شناسید، لطفاً در بخش نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 243 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 0:18

دیروز در خبرنامه سایت TED یک ویدئو ارسال شده بود که به نظرم جالب بود:

یک راهکار ساده برای ترک عادات بد!

http://img.aftab.cc/news/94/a-simple-way-to-break-a-bad-habit.jpg

 

امیدوارم به زودی به فارسی ترجمه شود، اما اگر انگلیسی متوجه نمی‌شوید (یعنی بی‌سواد هستید) من خیلی خلاصه یک توضیحاتی بدهم:

آقای Brewer که یک آزمایشگاه برای ترک سیگار دارد، می‌گوید: افرادی که برای ترک سیگار به ما مراجعه می‌کنند، گاهی تا ۶ بار سعی کرده‌اند این کار را کنار بگذارند اما شکست خورده‌اند! ما در این آزمایشگاه، آن‌ها را Force (اجبار) نمی‌کنیم که سیگار نکشند، بلکه از آن‌ها می‌خواهیم که این کار را انجام دهند، فقط:

در حین انجام آن عادت بد، کنجکاو باشید که چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد!

تمام راهکار ایشان در یک کلمه خلاصه می‌شود: Curiosity (کنجکاوی)

 

راه حال بسیار جالبی برای ترک عادت‌های بد است. هر عادت بدی را که می‌خواهید کنار بگذارید، در موردش تحقیق کنید که وقتی در آن حالت هستید، چه اتفاقاتی در بدن شما می‌افتد؟

مثلاً می‌خواهید عادت زیاد نگاه کردن به گوشی را رفع کنید. جستجو کنید و مثلاً یک ویدئو بیابید که وقتی زیاد به چیزی نگاه می‌کنید چه اتفاقی در چشم می‌افتد. حالا مشکلی نیست که زیاد نگاه می‌کنید، فقط هر بار به یاد آن ویدئو هم بیفتید... یا مثلاً می‌خواهید عادت زیاد نمک خوردن یا شیرینی خوردن را کنار بگذارید؟ در مورد اینکه وقتی زیاد نمک می‌خورید، رگ‌ها چطور می‌شوند یک ویدئو ببینید و در حین خوردن نمک به یاد آن بیفتید...

جالب است که سخنران، این را یک نوع مدیتیشن (Meditation) می‌داند. در حقیقت دارید روی یک چیز متمرکز می‌شوید و همین باعث آرامش می‌شود. کم‌کم یک Twist (پیچش) در مغز شما شکل می‌گیرد. کم‌کم به جای اینکه مثلاً از سیگار کشیدن احساس آرامش کنید، از «کنجکاوی» احساس آرامش خواهید کرد و همین باعث می‌شود اگر نیاز به آرامش داشتید، به یاد سیگار نیفتید بلکه به یاد کنجکاوی بیفتید... (در سمینار، خیلی خوب توضیح می‌دهد که این پروسه چطور اتفاق می‌افتد)
او می‌گوید این روش دو برابر روش‌های دیگر باعث ترک سیگار شده است...

این ترفند را برای کارهای مختلف به کار بگیرید

مثلاً الان حالتان خوب نیست؟ می‌خواهید حالتان خوب شود؟ کنجکاو باشید که وقتی حالتان بد است چه اتفاقی در مغز می‌افتد که اینطور می‌شوید؟ در حین ناراحتی، به آن قضیه فکر کنید... یا مثلاً وقتی شاد هستید چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟ به آن فکر کنید...

مثلاً دیشب یک ویدئوی بسیار کوتاه اما بسیار جالب به دستم رسید که تقارنش با این سمینار در TED و همینطور خواندن یک بخش از کتاب «روانشناسی عمومی» در مورد عملکرد مغز در هنگام فشار روانی، باعث شد این مطلب را بنویسم.

این ویدئوی جالب، تصویر واقعی شادی را نشان می‌دهد:

http://s6.picofile.com/file/8237541784/real_picture_of_happiness.gif
دانلود به صورت عکس با کیفیت بالاتر - دانلود با کیفیت اصلی به صورت ویدئو

در توضیحات آن آمده است:
زمانی که یک میوزین پروتئین یک توپچه اندروفین را، بر روی فیبرهای مغزی به سمت کورتکس مغز انتقال بدهد، حس شادی ایجاد خواهد شد.
این فرایند فیزیکی، مسبب همه شادی‌هایی است که تا کنون حس کرده‌اید و حس خواهید کرد.

انصافاً وقتی غمناک هستید، یاد حرکت جالب این خلقت عجیب و جالب خدا می‌افتید، خنده‌تان نمی‌گیرد!؟ :)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 243 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 0:18

یکی از اهداف ما در آفتابگردان تولید بازی‌های کوچک است. (و هدفمان هم مشخص است: به شما مخاطب عزیز بگوییم که برای رسیدن به کارهای بزرگ باید از کارهای کوچک شروع کرد... آن داستان شیوانا را که فراموش نکرده‌اید؟)

تاکنون بازی‌های مختلفی از طرف ما منتشر شده است:

- پازل‌های قدیمی‌مان:

http://img.aftab.cc/news/93/bubble.jpg

 

http://img.aftab.cc/news/92/nika.png

- و بازی نیکا ۲ که حداقل من خودم خیلی دوستش دارم و هر از چند گاهی یک بار از اول تا آخر می‌روم:

http://img.aftab.cc/news/93/nika2.jpg




و اما امروز یک بازی کوچک دیگر به بازی‌های آفتابگردان اضافه می‌کنیم:

بازی YesNo

http://img.aftab.cc/news/94/yesno.png

 
زحمت این بازی (و یک بازی دیگر که به زودی آماده می‌شود) را خانم شیوا عباسی (دانشجوی کارشناسی طراحی وب - دانشگاه جهاد دانشگاهی ساوه) به عنوان پروژه کارشناسی‌شان که با بنده برداشته بودند کشیده‌اند. اگر هدف پروژه پایانی در کارشناسی را ترکیب دانسته‌هایی که دانشجو در طول تحصیل کسب کرده بدانیم، این دو بازی نشان می‌دهد دانسته‌های او قابل قبول است و بی‌جهت نیست که شاگرد اول گروه‌شان است!
ایده این بازی را من از برنامه طنز خندوانه گرفتم :)
 

راهنمای بازی:

از اینجا می‌توانید وارد بازی شوید:
خیلی ساده است، هر جمله‌ای که می‌بینید، اگر درست بود، «خیر» و اگر غلط بود، «بله» را انتخاب کنید! (یعنی برعکس!)
 
بازی، سه مرحله دارد. در مرحله اول ۲۰ جمله ساده نمایش داده می‌شود که ممکن است با چند بار شکست، بتوانید هر ۲۰ تا را درست انتخاب کنید. اما از سؤال ۲۰ به بعد، واقعاً سخت می‌شود! در مرحله دوم و سوم نیز ۲۰ سؤال نمایش داده می‌شود اما مرحله دوم جملات ممکن است منفی در منفی شود و همین باعث می‌شود مغز شما به همین راحتی نتواند پردازش کند! (مثلاً خاک، آبی نیست! ... بله یا خیر؟) در مرحله سوم، علاوه بر این‌ها سؤالات کمی پردازش محاسباتی هم نیاز دارد و از همه بدتر اینکه جای دکمه‌های بله و خیر هم رندوم می‌شود!!!
 
با توجه به سختی سؤالات، زمان را متغیر گرفته‌ایم: در مرحله اول، ۵ ثانیه برای هر سؤال وقت دارید. مرحله دوم، ۱۰ ثانیه و در مرحله آخر (که بعید می‌دانم به همین راحتی‌ها به آن مرحله برسید!) ۱۵ ثانیه.
 

برنامه‌نویس‌ها خودشان را محک بزنند!

اگر فکر می‌کنید ذهن فعالی دارید که به درد برنامه‌نویسی می‌خورد، این بازی، محک خوبی برای شما است! ببینم چقدر تمرکز و قدرت پردازش دارید!؟ فعلاً تا زمانی که ما این بازی را به Game Center اضافه کنیم که رکوردها را سیستم ثبت کند، خودتان می‌توانید بیشترین رکوردی که (بدون تقلب) ثبت کرده‌اید را در بخش نظرات اعلام کنید. (من فعلاً نتوانسته‌ام به بیشتر از ۲۳ امتیاز برسم!!)
 

استفاده از YesNo برای آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان و یا برگزاری آزمون صحیح/غلط تقویتی:

احتمالاً می‌دانید که ما کدهای بازی نیکا ۱ را در اختیار مدرسین قرار دادیم و بازی را طوری طراحی کردیم که بشود با تغییرات بسیار جزئی، یک بازی جدید با عبارت‌های جدید ساخت: استفاده از نیکا برای آموزش دروس مختلف به کودکان و نوجوانان
حالا، YesNo هم با همان دیدگاه ساخته شده. یعنی شما خیلی راحت می‌توانید فایل config.js را با نرم‌افزاری مثل NotePad‎ باز کنید و این موارد را در بازی به دلخواه خود تغییر دهید و یک بازی جدید بسازید:
- می‌توانید جملات هر سه سطح (یعنی level1 و level2 و level3) را به دلخواه تغییر دهید:
http://img.aftab.cc/news/94/yesno_dev.png
>> توجه: ممکن است برای آموزش، انتخاب جوابِ غلط (یعنی انتخاب برعکس)، باعث بدفهمی دانش‌آموز شود. مثلاً شما می‌نویسید 2+2=4 و دانش‌آموز باید «خیر» را انتخاب کند. درست است که جذابیت دارد و باعث تشویق دانش‌آموز برای بازی با ریاضی می‌شود اما احتمال دارد این موضوع باعث تشویش ذهن او شود. بنابراین، با احتیاط از این روش استفاده کنید. (البته برای مراحل راهنمایی و دبیرستان نباید خیلی مضر باشد)
اما: ما انتخاب پاسخ صحیح را در اختیار شما قرار داده‌ایم. یعنی این بازی حتماً اینطور نیست که باید جواب برعکس انتخاب شود! به تصویر بالا دقت کنید. اگر شما به جای 0 که در مقابل «اینجا ایران است» عدد 1 بنویسید، این یعنی کاربر باید جواب واقعاً صحیح را انتخاب کند. پس شما می‌توانید از این بازی به عنوان یک اسکریپت برگزاری آزمون آنلاین به صورت تقویتی استفاده کنید، فقط باید در این آرایه‌ها پاسخ صحیح را درج کنید و از کاربر هم بخواهید پاسخ صحیح را انتخاب کند. یعنی به طور مثال: به عنوان سؤال اول به جای «اینجا ایران است» می‌نویسید 2+2=4 و به جای 0 می‌نویسید 1 . این یعنی کاربر باید «بله» را انتخاب کند...
فقط اگر خواستید راهنمای ابتدای بازی را اصلاح کنید (چون الان برعکس راهنمایی کرده)، فایل index.html را در نوت‌پد باز کنید و آن جمله‌ی ابتدایی را اصلاح کنید.
 
- در بالای فایل config.js می‌توانید بازه زمانی بین سؤالات در هر مرحله را مشخص کنید. اگر فکر می‌کنید سؤالات نیاز به فکر بیشتر دارند، آن 5 یا 10 یا 15 ثانیه را افزایش دهید...
- اگر نمی‌خواهید هر آرایه رندوم شود، متغیر shuffle_questions را به 0 تغییر مقدار دهید.
 

دانلود بازی:

از طریق لینک زیر می‌توانید کل بازی را دانلود کنید:
 
اگر شما مدرس هستید و این لطف را به دانش‌آموزان این کشور می‌کنید و با بازی مطالب را به دانش‌آموزان درس می‌دهید، اگر بازی‌ای با YesNo ساختید، لطفاً در بخش نظرات لینک دانلود آن‌را قرار دهید تا بقیه هم استفاده کنند.
 
 
 
موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 299 تاريخ : چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت: 16:20

قبل از سنین ۲۵ تا ۳۰ سال، انسان هر بلایی سر خودش می‌آورد، این بدن پا به پای او پیش می‌آید! هر چه می‌خورد، هر طور ورزش می‌کند، هر گناهی مرتکب می‌شود و خلاصه هر کار می‌کند، این بدن با او کنار می‌آید، اما وقتی از این سنین گذشت، دیگر می‌بینی زیاد که می‌نشینی، سنگ کلیه می‌گیری، زیاد که می‌دوی، قلب و نفس می‌گیرد، زیاد که کار می‌کنی، چشم‌ها دیگر تار می‌بیند و یکی یکی مشکلات و دردها ظاهر می‌شوند! (چه خوب گفته‌اند که قدر ایام جوانی؛ یعنی حدوداً ۱۵ تا ۳۰ سالگی را بدانید!)

ظاهراً خیلی‌ها در این سنین در مورد «احساس قلب درد» جستجو می‌کنند. می‌خواهم کمی در مورد این مورد صحبت کنم؛ البته که می‌دانید که من پزشک نیستم. اگر شما احساس درد شدید دارید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این مطلب بیشتر برای دردهای گهگاه و خفیف است...

http://img.aftab.cc/news/94/heart_cycle.gif

عوامل احساس درد در قلب:

 

۱- درد در بخش‌های دیگر بدن مانند معده و کلیه:

اینطور که اطبا گفته‌اند، قلب به خودی خود به همین راحتی‌ها مشکل پیدا نمی‌کند یا اگر مشکل پیدا کند، اجازه نمی‌دهد شما در موردش جستجو کنید و بنشینید با حوصله این مطلب را بخوانید! می‌گیرد و می‌کشد و تمام!!
بسیاری از اوقات احساس درد در قلب به خاطر درد در بخش‌های دیگر بدن شماست. به خصوص معده‌ی شما! حدیث از پیامبر(ص) داریم که: معده، منشأ همه بیماری‌هاست و واقعاً حقیقت است! از من بپرسید که در فصل پاییز و زمستان معده درد دارم و می‌دانم که معده‌درد برابر است با: ۱- بیماری عصبی: زمانی که معده شما درد می‌کند، شما اعصاب هیچ چیز و هیچ کس را ندارید و همینطور به شما فشار عصبی وارد می‌شود. دائم فکر و خیال می‌کنید و همین‌ها به مرور باعث مشکلات عصبی می‌شود. ۲- ضعیف شدن چشم: کسی که معده‌درد دارد، به اعصابش فشار می‌آید و از طرفی دائم چشمانش را فشار می‌دهد و به هم نزدیک می‌کند و همین‌ها باعث می‌شود کره‌ی چشم شما به مرور تغییر شکل دهد و تار ببینید یا آستیگمات شوید. ۳- سوء تغذیه: هر چیزی را نمی‌توانید بخورید پس سوء تغذیه پیدا می‌کنید و همین خودش یعنی کلی مشکلات دیگر؛ مثلاً آب می‌خورید و می‌بینید معده‌تان درد گرفت، پس کم‌تر می‌خورید، همین باعث می‌شود سنگ کلیه بگیرید!!... و خلاصه تمام مشکلات و بیماری‌ها به معده ربط دارد!

و مهم‌ترین چیزی که معده‌درد دارد، احساس درد در تمام قفسه سینه و شکم است. به همین خاطر اکثر کسانی که معده‌درد دارند فکر می‌کنند قلب‌درد دارند! وقتی جستجو کنید، می‌بینید اکثر مقالات پزشکی احساس قلب‌درد را به معده‌درد ربط داده‌اند.

نشانه‌ی اینکه شما معده‌درد دارید و نه قلب‌درد این است: دستتان را روی معده‌تان (زیر قفسه سینه) بگذارید و کمی فشار دهید، ببینید قلب‌دردتان رفع شد؟ بله؟ خوب، معده‌درد است! و یا، یک نصفه قرص رانیتیدین که برای معده‌درد است بخورید، ببینید قلب‌دردتان خوب شد؟ اگر شد، یعنی شما قلب‌درد ندارید، بلکه مشکل از معده‌تان است.

توضیحاتی در مورد قرص رانیتیدین:

قرص رانیتیدین عوارض جانبی خاصی ندارد و از بی‌خطرترین قرص‌هاست. این قرص باعث می‌شود اسید معده‌تان کمتر ترشح شود. فراموش نکنید که اسید معده آنقدر قوی است که می‌تواند سنگ را ذوب کند! (حالا ببینید این معده‌ی انسان چه معجزه‌ای است که این اسید را تحمل می‌کند!) در برخی افراد اسید معده‌شان قوی‌تر است و یا به دلایلی مانند استرس یا خوردن موارد اسیدزا مثل انار و... این اسید بیشتر ترشح می‌شود و چون برخی رگ‌های عصبی از کنار معده عبور کرده‌اند باعث تحریک آن اعصاب می‌شوند و مغز احساس معده‌درد می‌کند. اگر این اسید کمتر ترشح شود، مشکل حل می‌شود.

البته هشدارهایی هم لازم است:
- برخی اطبا مانند دکتر حسن اکبری گفته‌اند که مصرف زیاد قرص معده باعث بزرگ شدن سینه‌ها در مردان می‌شود.
- ضمن اینکه به هر حال، ممکن است غذا به درستی و به‌موقع هضم نشود و مشکلاتی به دنبال داشته باشد.
- سعی کنید اگر معده‌درد دارید خیلی در خوردن این قرص اسراف نکنید. ممکن است با آن احساس آرامش کنید و مثل برخی افراد به عنوان قرص اعصاب از آن مکرراً استفاده کنید! (هر چیز خوبی اگر اسراف شود، تبدیل به اعتیاد می‌شود) مثلاً من خودم اگر احساس درد کنم، گاهی یک/چهارم قرص رانیتیدن یا نهایتاً نیمی از آن را می‌خورم. مثلاً پنج ماه است یک بسته قرص رانیتیدن گرفته‌ام و تازه دارد تمام می‌شود! یعنی به ندرت و اگر درد خیلی فشار بیاورد... (البته همانطور که گفتم سعی کنید نگذارید خیلی به شما فشار بیاورد چون مشکلات مربوط به چشم و اعصابش واقعاً خطرناک است و به همین راحتی‌ها درمان نمی‌شود.)
- اگر زخم معده دارید باید دنبال درمان اساسی باشید. دوستی داشتم که دائم آب انار را می‌گرفت و می‌خورد و در عین حال معده‌درد هم داشت و نمی‌توانست بفهمد که آن معده‌دردها با انار تشدید می‌شود. با قرص، معده‌ی بیچاره را موقتاً تسکین می‌داد. چون درد را احساس نمی‌کرد، خوب، زخم هم دائم بزرگ‌تر می‌شد و او با قرص خودش را به نوعی بیهوش می‌کرد تا اینکه زخم آنقدر بزرگ شد که راه خروجی (یا ورودی) معده‌اش را گرفت و هر چه می‌خورد بالا می‌آورد! چند روز به او چیزی ندادند تا معده‌اش خالی شود و عمل کردند و زخم را برداشتند و بعدش هم کلی مصیبت کشید...

گاهی نیز قلب‌درد به خاطر سنگ کلیه است. اگر سنگ کلیه دارید، درد آن از پشت کمر ممکن است به همه جا از جمله قلب شما بزند! بررسی کنید ببینید با بستن کمرتان با یک شال، حالتان بهتر می‌شود؟ احتمال دارد کلیه‌تان سرما خورده باشد یا سنگ کوچکی در آن باشد که جا به جا شده است و دارد دفع می‌شود.
همانطور که در مطلب «مهمان ناخوانده» گفته بودم، من زمانی که در تابستان از حمام آمدم بیرون و یک ساعت جلو باد مستقیم کولر که از سمت چپ بدنم به من می‌خورد، مشغول خطاطی شدم، کلیه‌ام سرما خورد و دردناک‌ترین درد جهان، که درد کلیه دانسته شده، را تجربه کردم! وقتی سونوگرافی گرفته شد، مشخص شد یک سنگ دو میلی‌متری (که سنگ کمتر از ۴ میلی‌متر خیلی جدی نیست) در کلیه چپ است... اما من می‌دانستم که به خاطر سرما خوردن کلیه است...
فراموش نکنیم که قدیمی‌های ما همیشه یک شال به دور کمرشان می‌بستند. این شال این روزها بزرگ‌ترین عامل سلامتی دانسته می‌شود. یعنی اگر شما بتوانید دور تا دور شکم‌تان را گرم نگه دارید، از بسیاری از بیماری‌های مربوط به کلیه و معده و دستگاه گوارشی مصون هستید. بابای خدا بیامرز ما همیشه می‌گفت حتی اگر الان تابستان است و می‌خواهید بخوابید، یک چادر یا پتو روی شکم و کمرتان بیندازید. حالا می‌فهمیم که چه نکته مهمی بوده است! یادتان باشد که بدن در حالت خواب، کمی سردتر می‌شود. پس اگر الان قبل از خواب است و می‌بینید گرمتان است به این معنی نیست که در حین خواب هم گرم خواهید ماند! بدنتان به مرور سرد می‌شود و همین باعث سرما خوردن کلیه و ... می‌شود.
به هر حال، آن چند روزی که این کلیه ما درد می‌کرد، احساس می‌کردم قلبم هم درد می‌کند، طوری که حتی یک روز، از ترس، ۶ صبح بلند شدم رفتم اورژانس! نوار قلب گرفتند و گفتند هیچ مشکلی در قلبت نیست.
یادتان باشد که اولین روزهایی که این نوع دردها را احساس می‌کنید، چون قبلاً تجربه‌اش را نداشته‌اید، کمی می‌ترسید! بنابراین طبیعی است که وصیت‌نامه بنویسید و فکر کنید روزهای آخر عمرتان است و اینجور قرطی‌بازی‌ها!!! نترسید! (إن شاء الله) حالا حالاها هستید... ;)

۲- استرس!

خوب، بی‌خود نیست که استرس را «قاتل خاموش» نامیده‌اند! همین چند روز گذشته چند نفر فقط در اطراف ما به خاطر مشکلات استرس‌زا مثل طلاق و مشکلات مالی جوان‌مرگ شدند یا سکته قلبی کردند! البته نمی‌خواهم شما را بترسانم، بدن انسان خوشبختانه تحمل شدیدترین استرس‌ها را دارد اما چیزی که خطرناک است، تدوام استرس است. (استرس یعنی فشار لحظه‌ای و موقت، اضطراب یعنی استرس دائمی...)
شما باید بتوانید استرس‌های خود را کنترل و سریعاً رفع کنید تا تبدیل به یک موضوع دائمی نشود.
یک لحظه یک تصمیم جدی بگیرید و عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید؛ مثلاً:
- من خودم چون در این ترم که گذشت (مهر ۹۴) دو رشته همزمان می‌خواندم، از امتحانات پایان ترم دکترای کامپیوتر که همزمان شده با امتحانات پایان ترم کارشناسی زبان و این ترم باید ۱۵ درس را امتحان می‌دادم، همان اوائل ترم، استرس شدیدی گرفتم که ممکن بود برایم خطرناک باشد اما خوب، با ترفندهایی که در مطلب «این نیز گذشت… (راه های مبارزه با افسردگی)» گفتم، توانستم تا حد زیادی آن‌را کنترل کنم. در این مواقع خودتان را بزنید به بی‌خیالی!
- یکی از اقوام به خاطر جوش‌هایی که به خاطر طلاق گرفتنش خورده بود، مشکلاتی برایش پیش آمد... (نمی‌خواهم خیلی وارد مشکلات شوم چون اگر شما در آن حالت باشید به خودتان تلقین می‌کنید که پس این مشکلات برای من هم پیش می‌آید!!! خیر، اینطور نیست، خیالتان راحت) خوب، اگر می‌دانید، تقصیر شماست که خودتان را اصلاح کنید، اگر تقصیر شما نیست و کاری هم از دستتان برنمی‌آید، خوب، دنیا که به آخر نرسیده! جوش خوردن، نعوذ بالله، یعنی خدایی وجود ندارد یا خدا حواسش به شما نیست!! چقدر طلاق‌ها بوده‌اند که صلاح بوده‌اند! (البته که تشویق به طلاق نیست، وقتی کار از کار گذشته دیگر به خدا توکل کنید و به خودتان فشار نیاورید)
- برخی افراد به خاطر پول جوش می‌خورند! خوب، عزیزم پول برای خرج کردن است دیگر‍! چاله بکنید، خدا إن شاء الله پر می‌کند! اگر جوش بخورید و مشکلی پیش بیاید که بیشتر باید خرج کنید :)

به هر حال، راه‌های مبارزه با استرس را فراموش نکنید؛ مثلاً من خودم استرسم کم نیست، اما با این ترفندها آن‌ها را رفع می‌کنم:

راه‌های مبارزه با استرس

- پیاده‌روی: گفته‌اند پیاده‌روی دشمن استرس است! من خودم روزهایی که بدانم فشار کاری و درسی‌ام زیاد است، برای نماز ظهر و نماز مغرب یک مسجد دور که مسیرش از جایی که هوای پاک داشته باشد می‌گذرد را انتخاب می‌کنم و پیاده تا آنجا می‌روم و برمی‌گردم!
- مسافرت‌های کوتاه: یک روز بروید یک شهر زیارتی در نزدیکی‌تان؛ مثلاً من می‌روم قم، و چند ساعت در حرم و فضای معنوی بنشینید و مردم را تماشا کنید...
- رفتن به آرامگاه‌ها: همین که می‌روید به قبرها نگاه می‌کنید، می‌بینید واقعاً دنیا هر چه باشد می‌گذرد و ارزش استرس ندارد!
- چسباندن جملات امیدبخش به دیوارهای اطرافتان: دیوارهای منزل می‌تواند یک عامل برای پیروزی‌های انسان باشد. از آن‌ها نهایت بهره را ببرید. به دیوارها تا جایی که می‌شود، جملات امیدبخش و بی‌خیال‌کننده(!) بچسبانید. همانطور که در مطلب «این نیز گذشت… (راه های مبارزه با افسردگی)» گفته‌ام، جملاتی مثل «ما شاء الله» (یعنی «هر چه خدا بخواهد، همان می‌شود») و یا «این نیز بگذرد» را با خطی خوش به دیوار اتاقتان بزنید.

- عبادت: سعی کنید قرآن را حفظ کنید، دعاهای جذاب مثل کمیل و توسل و .. را بخوانید. واقعاً مؤثر است.
- کار مفید انجام دهید: انسان وقتی کار مفید انجام دهد از زندگی و خودش لذت می‌برد. تا می‌توانید کار مفید انجام دهید. مثلاً: خطاطی یاد بگیرید، نقاشی کنید، چیزی تولید کنید، اختراع کنید، کلاس بروید و یک هنر جدید یاد بگیرید (حتی اگر الان ۹۰ سال دارید)، مطالعه کنید، فیلم‌های علمی که مطلب جدیدی به شما منتقل کند ببینید، به دیگران کمک کنید و خیلی کارهای دیگر که برای مفید بودن می‌شود انجام داد... فراموش نکنید: انسان نیاز به شارژ دارد و این شارژ فقط از راه انجام کار مفید به انسان منتقل می‌شود. (البته اگر به انجام کار مفید معتاد شوید هم کمی خطرناک است. متعادل باشید... همانطور که در مطلب «روز استراحت» گفته‌ام، گاهی کار مفید شما این است که امروز هیچ کار مفیدی انجام ندهید!)

۳- خواب ناصحیح!

یکی از بزرگ‌ترین عوامل احساس تپش قلب یا آریتمی در ضربان قلب (آریتمی یعنی خارج از ریتمِ معمول تپیدن، بی‌نظمی در تپش) خواب ناصحیح است! به خصوص این روزها که زنگ درها و زنگ تلفن و موبایل و امثالهم بلای جان مردم شده است! یعنی شما می‌آیید موقع خواب، گوشی را سایلنت می‌کنید می‌بینید تلفن زنگ خورد، تلفن را هم قطع می‌کنید، یک دفعه یک همسایه بی‌مبالات می‌آید سر ظهر دستش را می‌گذارد روی زنگ که ببیند ماشینی که سرِ کوچه است از شماست؟ و امثال این فاجعه‌ها...

نکات مهمی در مورد خواب صحیح:

دقت کنید: علم ثابت کرده است که یک خواب صحیح و لذت‌بخش به این صورت است: باید یا ۲۰ دقیقه بیشتر نباشد (که برای خواب قیلوله؛ یعنی خواب ظهر، بعد از غذا مناسب است) یا اگر بیشتر از ۲۰ دقیقه شد، باید ضریبی از ۱.۵ ساعت باشد. یعنی مثلاً یک و نیم ساعت بخوابید یا سه ساعت یا چهارم و نیم ساعت و ...
اگر شما ۴۰ دقیقه بخوابید، نه تنها لذتی از خواب نمی‌برید بلکه وقتی بلند می‌شوید، خسته‌تر هستید و ضربان قلبتان هم منظم نیست.
سیکل خواب انسان ضریبی از ۱.۵ ساعت است. این را من هر شب تست کرده‌ام، شما هم اگر باور ندارید، تست کنید. اگر در بین شب، خودتان بدون هیچ زنگ و مزاحمتی بیدار شدید، به ساعت نگاه کنید. تفاضل را با ساعتی که خوابیده‌اید حساب کنید، خواهید دید که قطعاً ضریبی از ۱.۵ است! یعنی مثلاً من اگر ساعت ۱۱:۳۰ بخوابم، ناخواسته، ساعت ۱ شب یک لحظه بیدار می‌شوم. اگر خواستم که دوباره خواب را ادامه می‌دهم وگرنه بلند می‌شوم و کارم را انجام می‌دهم. اگر بخوابم، باز می‌بینم ناخواسته مثلاً ساعت ۴ صبح هوشیار شدم...
پس، اگر می‌خواهید بخوابید، انتخاب کنید: ۲۰ دقیقه یا ضریبی از ۱.۵ ساعت.
اگر می‌دانید مثلاً می‌خواهید ۵ صبح برای نماز بیدار شوید، باید تنظیم کنید که مثلاً ساعت ۱۱ خوابتان ببرد. یا مثلاً ۱۲:۱۵ بروید به رختخواب که ۱۲:۳۰ خوابتان ببرد که اگر ساعت ۵ بیدار شدید ۴.۵ ساعت (یعنی سه تا ۱.۵ ساعت) شده باشد.

توجه کنید: اگر می‌توانید، بگذارید بدن خودش در مورد زمان بیدار شدن شما تصمیم بگیرد. یعنی اگر کار خاصی ندارید، ساعت کوک نکنید. می‌دانید که ما مفهومی داریم به نام Body Clock (یعنی «ساعت بدن» که در مطلب «آیا بدن شما می‌داند هم اکنون ساعت چند است؟» در موردش توضیح دادم) بدن خودش می‌داند الان ساعت چند است و آیا سیکل خواب شما کامل شده یا خیر. خودش دستور بیدار باش می‌دهد...

نکته مهم: یکی از بزرگ‌ترین عوامل گرفتگی عروق قلبی، خواب‌های کوتاه و پریدن‌های ناخواسته است!

چند روز پیش هم تلویزیون اعلام کرد خواب‌های کوتاه و پریدن مکرر از خواب، تا ۲۷ درصد گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد.

مثلاً در خانه ما، مادر ما یک مدت قلبش به همین خاطر درد گرفت. تصور کنید: ساعت ۵ صبح من بلند می‌شوم و او هم به خاطر سر و صدای گوشی و ... از خواب می‌پرد. چند دقیقه بعد اذان صبح است و برادر بزرگ‌تر گوشی‌اش زنگ می‌خورد و همه باید بلند شوند. بعد که می‌خوابند، دوباره یک بار گوشی برادر بزرگ‌تر ساعت ۶:۳۰، گوشی برادر کوچک‌تر ساعت ۷، گوشی من ساعت ۷:۳۰ و همینطور دائم گوشی زنگ می‌خورد و او می‌خوابد و از خواب می‌پرد! جدیداً تصمیم گرفته اولین بار که بیدار شد دیگر تا همه ما از خانه برویم بیرون نخوابد!!
من هم خودم گاهی صبح‌ها که گوشی‌ام از طرف دانشگاه و دانشجو و... زنگ می‌خورد یک روزم خراب می‌شد. بنابراین مدتی هست که همه چیز را قطع می‌کنم و با خیال راحت و بدون اهمیت دادن به هر چیزی می‌خوابم.

خوابیدن صحیح، نکات مهمی دارد؛ از جمله اینکه:
- دم غروب هرگز نخوابید. بدترین نوع خواب خواب دم غروب است! (فاجعه است!)
- دیر نخوابید. ساعت ۱۱ شب بهترین زمان برای خواب شبانه و ساعت ۳ تا ۴ بهترین زمان برای خواب قیلوله (که مستحب است و خیلی تأکید شده) است. (۲۰ دقیقه بیشتر نخوابید)
- قبل از خواب خودتان را خسته کنید! (تا خسته نشده‌اید به رخت‌خواب نروید)
- بیشتر از ۸ ساعت هر چه بخوابید باعث فراموشی و مشکلات دیگر می‌شود.

در کل سعی کنید با آرامش بخوابید و خواهش می‌کنم آرامش دیگران را نیز در حین خواب به هم نزنید. من آنقدر حساس هستم که کسی خواب است، هیچ صحبت یا صدای غیرضروری نداشته باشم که گاهی که مثلاً برادرمان می‌رود در اتاق خودش می‌خوابد و من متوجه نمی‌شوم و صحبت می‌کنم و بعداً می‌فهمم، وقتی بیدار می‌شود با او دعوا می‌کنم که چرا به من نگفتی من می‌خواهم بخوابم که من صحبت نکنم!؟ حالا یک برادر کوچک‌تر داریم که مراعات هیچ کس را نمی‌کند! دائم هم گوشی‌اش زنگ می‌خورد، حتی ۲ نیمه شب!!

۴- تغذیه نادرست:

مشخصاً عادت‌های نادرست در تغذیه، ممکن است در سنین کم برای شخص خطری ایجاد نکند اما به مرور و طی چند سال، بسترساز خطر می‌شوند! از جمله‌ی آن عادت‌ها، استفاده بیش از حد از نمک است! متأسفانه ما به شورخواری عادت کرده‌ایم! اصلاً باید گریه کرد به حال ما اگر چیزی مثل پفک را جزء موارد خوردنی حساب کنیم!!
اینطور که علما گفته‌اند، نمک از مهم‌ترین عوامل گرفتگی عروق و پس از آن مشکلات قلبی است!
به خصوص نقش مادرها در این مورد چقدر مهم است! اگر شما مادر هستید، کم‌کم از نمک خانواده کم کنید تا به بهترین حالت برسید. یا حداقل از نمک دریا و نمک‌هایی که طب سنتی تأیید می‌کند استفاده کنید. (بیشتر تحقیق کنید)

فراموش نکنید که شما باید ابتدا طبع و مزاج خودتان را تشخیص دهید (که در مطلب مهم «خودتان را بهتر بشناسید تا بهتر زندگی کنید» در مورد آن صحبت کردم) و نسبت به مزاجتان خوردنی‌ها را بخورید. مثلاً من طبع سردی دارم، برای من دمنوش بادرنجبویه خیلی عالی است اما مادر من طبع گرمی دارد. او وقتی می‌خورد قلب و کل سیستم بدنش به هم می‌ریزد!

پس هر چیزی که دیگران می‌خورند برای شما مفید نیست. شما باید متناسب با خودتان بخورید.

۵- حساسیت به برخی چیزها:

گاهی شما به یک بو یا یک نوشیدنی یا خوراکی حساسیت دارید و با آن سیستم بدنتان به هم می‌ریزد. مثلاً من چون طبع سردی دارم با بوهای سرد مشکل دارم و شدیداً به هم می‌ریزم اما با بوی گرم مثل بوی گل محمدی مدهوش می‌شوم (که البته همین گل محمدی دو نوع بو دارد: گرم و سرد! که من الان یک عطر سرد گل محمدی از قم خریده‌ام و انداخته‌ام کنار و نمی‌توانم استفاده کنم اما دو تا عطر گرم دارم یکی در سجاده و یکی در جیبم که وقتی می‌زنم مدهوش می‌شوم! همین دو نوع عطر در مورد مادر من دقیقاً برعکس است یعنی با بوی گرم احساس سردرد و ... می‌کند و آن عطر سرد را دوست دارد!)

۶- نفخ:

(نفخ یک کلمه عربی به معنی باد است؛ آیه «فإذا نُفِخَ فی الصور» یعنی «آن زمان که در صور دمیده می‌شود»[قیامت])
خیلی از اوقات نفخی که از خوردن مواردی مثل ماکارونی، سیب‌زمینی، نخود، عدس و امثالهم در شکم شما ایجاد شده باعث می‌شود شما احساس قلب‌درد کنید!
در این موارد می‌توانید با خوردن کمی چای‌نبات (نبات زرد) یا شکلات، نفخ را رفع کنید.

۷- مصرف دخانیات و مواد مضر دیگر:

طبیعتاً بارها گفته‌اند و وقتی سرفه‌های یک سیگاری را می‌بینی می‌فهمی که دخانیات (سیگار و قلیان و ...) باعث گرفتگی رگ‌ها و تنگی نفس و هزار درد دیگر می‌شود. اصلاً من در مورد کسی که دخانیات مصرف می‌کند حرفی ندارم چون او اصلاً تعجب نمی‌کند که قلبش چرا درد می‌کند و جستجو نمی‌کند که به این مطلب برسد چون خودش می‌داند دلیلش چیست!

۸- گناه!

جایی حدیثی با این مضمون خواندم: گناه، مضرترین چیز برای قلب است.

حقیقتاً همینطور است! یعنی وقتی بررسی می‌کنی می‌بینی خیلی از بیماری‌های قلبی به گناه ربط دارد!

مثلاً یکی دروغ می‌گوید؛ همین‌که نگران است که نکند دستش رو شود و رسوا شود، چقدر استرس و فشار عصبی و طبیعتاً فشار قلبی ایجاد می‌کند؟
یا مثلاً یکی نگاهش را کنترل نمی‌کند و دائم به حرام نگاه می‌کند. خوب، دائم تحریک می‌شود و می‌دانید که تحریکات جنسی فشار زیادی به کل بدن و از جمله قلب وارد می‌کنند.
یا مثلاً یکی خمس نمی‌دهد، دائم نگران است که نکند مال من حرام باشد، همین نگرانی یعنی اضطراب و فشار عصبی و قلبی...

حالا یکی را تصور کنید که: هرگز دروغ نمی‌گوید، هرگز نگاه حرام ندارد، خمس را هر سال داده... انصافاً شما با خواندن همین چند جمله‌ی مثبت احساس آرامش می‌کنید حالا او که انجام می‌دهد چه چقدر احساس آرامش می‌کند؟
انسان باید عاقل باشد: به سن اکثر علمای دین نگاه کنید... چرا اینقدر عمر می‌کنند؟ مهم‌ترین دلیلش این است که: گناه نمی‌کنند. (ضمن اینکه مطالعه دارند و به آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» -انسان باید به آنچه می‌خورد با دقت نگاه کند- عمل می‌کنند نه مثل برخی افراد که شما هر چیزی که بگذاری جلوشان می‌خورند! وسطِ چایی هندوانه می‌خورند، روی ماست، ترشی می‌خورند و...)

یک چیز را به شما بگویم: انسان باید یا دین را قبول نکند و یا اگر قبول کرد، دقیقاً و مو به مو به احکامش با جان و دل گوش کند. اگر اینطور نباشد، دین برایش مضر می‌شود. یعنی شما اگر قبول کردید که مسلمان باشید، باید به تمام احکام گوش و عمل کنید. اگر بخواهید نماز را بخوانید اما مثلاً خمس ندهید، این باعث نوعی نگرانی و اضطراب و مشکلات جسمی در شما می‌شود. اگر مسلمان نباشید، خوب خیالتان راحت است که اگر نماز نمی‌خوانید یا خمس نمی‌دهید، خوب قرار نبوده بدهید پس آرامش دارید... البته که به این معنی نیست که کسی که مسلمان نیست پس آرامش دارد! خیر، در عوض او خیلی چیزها که اسلام برای جلوگیری از ناآرامی روحی و جسمی دارد را از دست داده! مثلاً قرآن را از دست داده! (این کلیپ جالب که یک نفر قرآن را برای کسانی که یک بار هم نشنیده‌اند پخش می‌کند و احساسشان را می‌پرسد را حتماً دیده‌اید) و خیلی چیزهای آرامش‌بخش دیگر که اسلام دارد را ندارد و از آن‌جاها کم می‌آورد. اما یک مسلمان هم که به احکام دینش به طور کامل گوش نکند (مثلاً حجابش را رعایت نکند و امثالهم) دائماً یک اضطراب به همراه خود دارد که نکند خدا از من راضی نباشد، نکند من جهنمی باشم و همین یعنی ضرر برای اعصاب و قلب...
پس اگر اسلام را قبول کردی، اگر آرامشش را می‌خواهی باید به تمام احکامش (تا جایی که توان داری) گوش و عمل کنی، اگر نکردی می‌شود گناه، و گناه به قلب تو آسیب می‌زند.

 

به هر حال، إن شاء الله که قلب همه‌تان و همینطور قلب من که خودم بیشتر از همه نیاز به مراقبت دارم، همیشه و تا آخر عمر سالم باشد و اذیتتان نکند. صحبت در مورد قلب و بیماری‌ها خیلی زیاد است، مثلاً می‌شود کلی صحبت کرد که چطور قلب را تقویت کنیم و امثالهم که مجال کم است...

اگر شما هم تجربه‌ای در مورد قلب‌درد و موارد مرتبط با آن دارید، ممنون خواهم شد اگر در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 217 تاريخ : يکشنبه 11 بهمن 1394 ساعت: 23:42

همانطور که می‌دانید تخصص اصلی ما تولید سیستم‌های آموزشی (مانند سیستم مدیریت آموزش نُمرا و سیستم برگزاری آزمون آنلاین تستا و...) است و احتمالاً در جریان هستید که ما در آفتابگردان دو دوره‌ی آنلاین و زنده برگزار کردیم و در آن دوره‌ها شرایط مختلف برگزاری کلاس‌های آنلاین را بررسی کردیم.

یکی از سؤالاتی که به واسطه این تجربیات، هر از چند گاهی از طرف مدرسین و مؤسسات از ما پرسیده می‌شود، این سؤال است:

http://img.aftab.cc/news/94/online_class.png

در این زمینه قصد دارم تجربیاتمان را به اشتراک بگذارم:

روش‌های برگزاری کلاس آنلاین زنده (Online Live Class):

۱- ویژه سازمان‌های بزرگ: می‌توانید یک سیستم برگزاری کلاس آنلاین، خاص مؤسسسه خود طراحی کنید:

اگر یک مؤسسه بزرگ و معتبر هستید و می‌خواهید «یونیک» (تَک) باشید و البته بابت این یونیک بودن، می‌توانید چند ده میلیون تومان هزینه کنید، شاید بخواهید یک سیستم سفارشی برای سازمان خود بنویسید. دقیقاً مانند کاری که دانشگاه پیام نور یا دانشگاه‌های معتبر دیگر (مثل علم و صنعت و ...) انجام داده‌اند.

این راه، گران‌ترین و زمان‌برترین روشی است که می‌توانید انتخاب کنید. به طور مثال اگر به ما سفارش ساخت چنین سیستمی را بدهید، حداقل هزینه‌ی قرارداد ۵۰ میلیون تومان خواهد بود و حداقل شش ماه طراحی آن طول خواهد کشید.

مزایای این روش:
- یونیک هستید (یعنی این سیستم هیچ کجای دیگر استفاده نشده و خاص شماست) و همین می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای سازمان شما باشد.
- از لحاظ امنیت قابل اعتمادتر است. (سیستمی که عمومی باشد و همه در اختیار داشته باشند احتمال مشکلات امنیتی در آن بسیار بیشتر خواهد بود)
- از لحاظ سفارشی‌سازی، همه چیز به دلخواه شما قابل تغییر خواهد بود.
معایب این روش:
- طبیعتاً هزینه بسیار بالایی لازم است.
- طراحی و تست آن ممکن است زمان‌بر باشد.
- هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری نرم‌افزار توسط تیم طراح، سرور اختصاصی برای نرم‌افزار و... هم باید در نظر گرفته شود.

۲- ویژه مؤسسات متوسط و کوچک: می‌توانید از نرم‌افزارهای آماده بر روی یک سرور اختصاصی استفاده کنید.

هر چند نرم‌افزارهای مختلفی برای برگزاری کلاس آنلاین وجود دارد، اما این روزها غول همه آن‌ها که اکثر مؤسسات از آن استفاده می‌کنند، Adobe Connect است.

با کلیک روی تصویر زیر می‌توانید بخشی از امکانات ادوبی کانکت را ببینید:

http://img.aftab.cc/news/94/adobe_connect_screenshot.jpg

اگر کلاس‌های شما و افراد حاضر در آن زیاد باشد، باید یک سرور اختصاصی مخصوص این کار اجازه کنید یا حتی بخرید و در سازمان خود یا در یک ISP مانند پارس‌آنلاین قرار دهید و این نرم‌افزار را روی آن نصب کنید و کلاس‌ها را با آن برگزار کنید.

این روش برای سازمان‌های متوسط، روش مناسبی است. هزینه نرم‌افزار و سرور، حدود یک تا دو میلیون تومان در ماه تمام خواهد شد.

شرکت‌هایی در ایران هستند که لایسنس این نرم‌افزار را می‌فروشند و حتی سرور هم برای شما تهیه می‌کنند.

با صرف هزینه، ادوبی کانکت می‌تواند به سیستم آموزش (LMS) شما متصل شود و مثلاً کاربران با همان شماره دانشجویی و رمز عبور خود به این نرم‌افزار وارد شوند.

طبق برنامه‌ای که پیش از این اعلام کرده‌ایم (که نمرا به مرور به یک سیستم جامع آموزش تبدیل خواهد شد) ما قصد داریم إن شاء الله به زودی نمرا را به ادوبی کانکت متصل کنیم تا مشتریان نمرا بتوانند برای دانش‌جویان خود کلاس‌های آنلاین زنده نیز برگزار کنند. (البته فعلاً سؤال نکنید چه موقع)

دیگر نرم‌افزارهای برگزاری کلاس آنلاین:

علاوه بر ادوبی کانکت، نرم‌افزارهای دیگری نیز وجود دارند که با نصب روی یک سرور امکان برگزاری آزمون آنلاین را فراهم می‌کنند؛ به طور مثال:
- دانشگاه هاروارد از Elluminate Live استفاده می‌کرد که ظاهراً این نرم‌افزار توسط شرکت Blackboard خریداری و بلیعده شده است!
- نرم‌افزار رایگان و اوپن‌سورس Sakai هم هست که می‌توانید استفاده کنید.
- یک لیست از این نوع نرم‌افزارها اینجا موجود است.

مزایای این روش:
- بهترین و قابل اعتمادترین روش بین همه روش‌ها برای مؤسسات متوسط (و حتی بزرگ) به حساب می‌آید.
- در زمان بسیار کوتاهی آماده استفاده از خدمات هستید.
- نرم‌افزار ادوبی کانکت امتحان خود را پس داده و به نظر می‌رسد معتبر باشد.
- ظاهراً در گوشی و تبلت هم پشتیبانی خوبی دارد.
- ...
معایب این روش:
- امکان سفارشی‌سازی محیط نسبت به خواسته‌های شما وجود ندارد. (باید با هر چه که هست بسازید!)
- اگر کلاس‌های زیادی نداشته باشید، ممکن است هزینه اجاره سرور به خصوص در مدتی که هیچ کلاسی ندارید، شما را اذیت کند. اما اگر یک سرور در سازمان خود داشته باشید، احتمالاً خیالتان آسوده است.
- اگر در سازمان خود سرور بگذارید، باید یک پشتیبان حرفه‌ای برای مدیریت سرور داشته باشید وگرنه در حضور همزمان چند نفر ممکن است مشکلاتی را شاهد باشید.

۳- ویژه مؤسسات کوچک و مدرسین: می‌توانید سرویس کلاس آنلاین را از سایت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس، اجازه کنید:

سایت‌هایی در ایران وجود دارند که ادوبی کانکت را بر روی سرور خود نصب کرده‌اند و شما می‌توانید برای برگزاری کلاس، با هزینه‌ی کمتر، از سرورهای آن‌ها کمک بگیرید. به طور مثال با پرداخت حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه می‌توانید کلاس‌های آنلاینی با حضور نهایتاً پنجاه تا صد نفر را برگزار کنید.

اما سایت‌هایی هم هستند که از ادوبی کانکت استفاده نمی‌کنند و خودشان یک سیستم سفارشی برای برگزاری کلاس آنلاین طراحی کرده‌اند و خدمات سایتشان را به شما می‌فروشند.

بهترین سایت در این زمینه که برنده جوایز بسیاری در سطح بین الملل شده و پشتیبانی آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد سایت WizIQ است. (ما دوره‌های آنلاین‌مان را با خدمات این سایت راه‌اندازی کردیم و تا حدودی راضی بودیم)

می‌توانید یک دمو از این سیستم را در این آدرس مشاهده کنید: https://www.wiziq.com/online-classes/wiziq-demo

تصویری از محیط کلاس آنلاین در سایت ویز.آی.کیو:

http://img.aftab.cc/news/94/wiziq.jpg

کلاس‌های زیادی با این سایت برگزار شده که می‌توانید با کمی جستجو نسخه‌ی ضبط‌شده از آن‌ها را دانلود و مشاهده کنید.

مزایای این روش:
- هزینه پایین: مثلاً با ۳۳ دلار در ماه (حدود ۲۰۰ هزار تومان) می‌توانید بی‌نهایت کلاس با حضور حداکثر ۲۵ نفر برگزار کنید. (اگر افراد بیشتری بخواهید باید به ازای هر نفر مثلاً ۱ دلار بیشتر پول بدهید)
- امکانات کامل: هر نوع امکاناتی که برای کلاس آنلاین نیاز داشته باشید دارد. (تخته سفید، چت کاربران با استاد و بین خود، نمایش دسکتاپ مدرس به همه، پخش اسلاید و فیلم و ...)
معایب این روش:
- اگر مؤسسه باشید، به سیستم آموزش شما متصل نمی‌شود.
- سرعت آن شاید کاربران را اذیت کند.

در کل، این روش بیشتر به درد سایت‌های آموزشی آنلاین و مدرسینی می‌خورد که می‌خواهند برای دانش‌جویان خود کلاس آنلاین (مثلاً کلاس خصوصی) برگزار کنند.

۴- ارزان‌ترین روش: از نرم‌افزار TeamViewer (و مشابه‌های آن) استفاده کنید:

اگر نمی‌خواهید هیچ هزینه‌ای بابت برگزاری کلاس آنلاین پرداخت کنید، می‌توانید از امکان Presentation در تیم‌ویور یا سایت join.me و چندین سایت دیگر که این خدمات را به رایگان ارائه می‌کنند استفاده کنید.

این نرم‌افزارها امکانات لازم مانند تخته سفید، اشتراک صدا و دسکتاپ، چت همزمان و خیلی امکانات دیگر را به رایگان فراهم می‌کنند.

البته در کنار این‌ها معمولاً یک سیستم چت (مثل تلگرام) هم لازم است، چون هر بار به خاطر سرعت کم یا قطع و وصل شدن اینترنت، جلسه شما به هم می‌ریزد و باید کد جدید را برای همه بفرستید. (ما بخشی از دوره‌های آنلاین را با TeamViewer برگزار کردیم.

در کل، راه کم‌دردسری نیست...

مزایای این روش:
- هزینه بسیار پایین: رایگان
معایب این روش:
- گاهی سرعت پایین سرورهای آن‌ها باعث قطع جلسه می‌شود.
- هر بار از جلسه بیرون می‌پرید و این یعنی اتمام جلسه و باید دوباره جلسه بسازید و کد یا لینک آن‌را به اشتراک بگذارید...

 

خلاصه:

به نظر می‌رسد روش دوم برای اکثر مؤسسات مناسب باشد و روش سوم برای مدرسین و مؤسساتی که قصد دارند کلاس‌های خصوصی برای خود برگزار کنند.

 

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 234 تاريخ : پنجشنبه 8 بهمن 1394 ساعت: 22:21

این روزها و با وجود شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، انتشار مطلب به راحتی یکی‌دو کلیک (یا تپ) شده است! اما آیا واقعاً در انتشار مطالب بین مخاطبانمان به اندازه کافی حساس هستیم؟

من کلاً عضو چهار پنج کانال و گروه بیشتر نیستم اما گاهی در همین کانال‌ها (مثلاً در کمال تعجب، کانال «صرفاً جهت اطلاع») می‌بینم چقدر راحت هر مطلب یا عکس یا ویدئویی که دستشان می‌آید (معمولاً برای جذب مخاطب بیشتر) منتشر می‌کنند!

می‌خواهم در این زمینه توجه شما را به یک حدیث بسیار وحشتناک که لرزه به تن انسان می‌اندازد جلب کنم:

قال النبي(ص): «مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْ‏ءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّي‏ يَرْكَبَهُ»

هر کس عمل زشتی را منتشر کند، مانند کسی است که آن‌را مرتکب شده و هر کس مؤمنی را به خاطر کار (زشتی) سرزنش کند، نمی‌میرد مگر اینکه آن‌را مرتکب می‌شود!

تصور کن، چقدر ما در این دنیا اعمال زشت دیگران را منتشر کرده‌ایم!؟

هر کس هر مطلبی می‌بیند، سریعاً آن‌را در گروه‌ها و کانال‌هایی با صدها نفر منتشر می‌کند!

  • دختر فلان مسؤول اینجوری لباس می‌پوشد، این هم عکسش! (عزیزم، اگر زشت است، مثل این است که تو آن عمل زشت را مرتکب شده باشی!)
  • فلانی فلان سوتی را داد؛ این هم فیلمش... (عزیزم، نمی‌میری مگر اینکه آن سوتی و چه بسا بدترش را می‌دهی...)
  • فلان کشور را ببینید! این وضع دختر و پسرهایش است؛ این هم عکسش! (عزیزم، انگار که تو آنطور هستی... گناه ارتکابش برای تو هم نوشته می‌شود)
  • فلان خواننده یا بازیگر رفت آنطرف و فلان کار را کرد، این هم فیلم و عکسش با کیفیت HD !! (عزیزم، فدایت شوم، اگر این را منتشر کنی، نه تنها شریک بلکه همسان او هستی!)
  • داعش با زنان این کار را می‌کند، این هم فیلمش! (عزیزم، انگار که تو داعشی!)
  • داعش سرها را می‌برد این هم فیلمش! (این‌ها هم حتی ترویجش مشکوک است. می‌دانی با ترویج همین‌ها چقدر مردم از این بزدل‌ها غول ساختند و شهرهای عراق به محض ورود این جانی‌ها سریعاً تسلیم شدند؟ اگر منتشر کردی تو هم گناه داعش را مرتکب شده‌ای... [البته که استثنائاتی در نوع بیان و جای بیان وجود دارد؛ مثلاً تلویزیون هیچ وقت نمی‌آید فیلم سر بریدن را نشان دهد، چون می‌داند نوعی ترویج سر بریدن است اما اشاره می‌کند که مردم بدانند که آن‌ها جانی هستند... باید افسوس خورد به حال برخی افرادِ بی‌سواد که می‌گویند: صدا و سیمای ایران خیلی چیزها را نمی‌گوید! ماهواره بگیرید، همه چیز را بفهمید! عزیزم، فدایت شوم، تا کی می‌خواهیم در مورد همه چیز در حد استاد-تمامِ دانشگاه(!) اظهار نظر کنیم؟ اگر نمی‌گویند، اکثراً دلیلش همین است که گفتنش ترویج فحشا برای توی نازنین و خانواده و جامعه‌ات می‌شود، حالا تو می‌روی ماهواره و فیلـترشکن می‌گیری که بروی آن فیلم و آن عکس و غیره را ببینی که چه بار مثبتی به خود منتقل کنی؟!])

به خدا من گاهی می‌خواهم یک جمله بنویسم، احتمال می‌دهم که کمی ترویج بدی باشد، شده تا صبح با خودم کلنجار می‌روم و آخر اگر آن‌را ارسال کرده باشم، قبل از ساعت ۷ صبح بلند می‌شوم آن جمله را از مطلب حذف می‌کنم که ساعت ۷ نشود که به همه کاربران ایمیل زده شود و دیگر نشود اصلاح کرد!

بدتر از همه این است که یک سخنران که هزاران نفر مخاطبش هستند بدی‌ها را (مثلاً در تلویزیون) بگوید (معمولاً برای جذاب شدن سخنرانی‌اش) و چه بدتر که طلبه باشد! چند وقت پیش یک حاج‌آقای جوان (که ظاهراً خیلی باسواد بود اما خیلی مانده بود که هوشیار شود) را از قم آورده بودند شهر ما که سخنرانی کند... بارها در سخنرانی‌اش یک سری جریاناتی که دیده بود یا با او به عنوان مشاور در موردش مشورت شده بود را بیان کرد که من دلم می‌خواست بلند شوم فریاد بزنم آقای محترم! بیان این‌ها چه دردی از این مردم دوا می‌کند جز ترویج فحشا!؟ و این برابر است با اینکه خودت آن فحشا را مرتکب شده باشی!
مثلاً می‌گفت: شهر شما که هیچ، داشتم می‌آمدم، در شهر قم(!) یک پسر با فلان وضع و فلان ماشین جلو فلان دختر ترمز کرد و خلاصه تمام جزئیات آن‌را هم روی منبر پیغمبر می‌گفت!!! جملاتی مثل اینکه: بیا برو تهران، ببین همه‌ی خانه‌ها ماهواره دارند... (عزیزم، این یعنی ترویج فحشا و یعنی‌تر: تو هم مرتکب آن فحشا شده‌ای!!)

تمام این نوع جملات می‌تواند ترویج فحشا باشد:
- در خوابگاه ما هیچ کس نماز نمی‌خواند...
- در شرکت ما همه روزه‌خوارند...
- در فلان شهر، همه فلان‌جورند...

هر کدام از این جملات منفی (فحشا) را بگوییم، گناهی دارد برابر با آن زشتی! (به خدا من همین چند جمله بالا را نوشتم احساس می‌کنم کمی ترویج فحشا در آن است و نباید اینطور گفته شود... چند بار اصلاح کردم که بار تأیید و ترویجش کمتر شود!)

چقدر سخن گفتن سخت است و چقدر سکوت در برابرِ گفتنِ این جملات که هیچ دردی را درمان نمی‌کند، آسان....

هر فیلم، عکس، جمله، هر چیزی که می‌خواهی منتشر کنی، اول از خودت بپرس: انتشار این موضوع، چه دردی از مخاطب من درمان می‌کند؟ خودت را بگذار جای مخاطب: وقتی بشنوی: «فلان پسر جلو فلان دختر ترمز کرد...» چه نتیجه‌ای می‌گیری؟ جز این است که به این نتیجه برسی که جامعه خیلی خراب شده است، پس من حالا حالاها جا دارم که بد بشوم!
یعنی تو با یک جمله همه را به بدتر شدن تشویق کرده‌ای...

و نکته آخر اینکه: قبلاً هم گفته‌ام که متأسفانه اکثر مواقع ترویج فحشاهای جنسی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی توسط دختران انجام می‌شود (اگر در تلویزیون دیدید یک عکس تحریک‌کننده نشان داده شد یا آنقدر روی صورت یک خانمِ آرایش‌کرده زوم کرد که سلول‌هایش هم مشخص باشد، اگر دقت کنی، گزارش‌گر، زن است). به این دلیل نیست که قصد بدی دارد، بلکه نمی‌داند آن تصویری که برای او فقط قشنگ است، برای یک مرد، قشنگ‌تر-تر-تر-تر است! (همه تنظیم خانواده پاس کرده‌اند و می‌دانند که یک مرد، چهار برابر زودتر از یک زن تحریک می‌شود و این یعنی یک زن چون تحریک نمی‌شود، پس فکر می‌کند انتشار آن مشکلی ندارد، نمی‌داند که با این کار چه بلایی سر مردها آورده!)

به هر حال، امیدوارم هر چیزی که می‌خواهیم منتشر کنیم، مراقب باشیم انتشار فحشا نباشد که این مثل این است که خودمان مرتکب شده باشیم و از آن بدتر اینکه اگر مطلب ما در مورد یک مؤمن (هر چند به زبان گفته باشد من ایمان دارم) باشد، ما نمی‌میریم مگر اینکه آن قضیه در مورد خودمان هم اتفاق می‌افتد... (و تاریخ این را ثابت کرده)

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 252 تاريخ : چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت: 6:29

برای نمایش دانش در دنیا روش‌های مختلفی وجود دارد که احتمالاً دانشجویان رشته کامپیوتر در درس «سیستم‌های خبره» و دیگر درس‌ها با آن‌ها تا حدودی آشنا شده‌اند.

به طور مثال ممکن است شما دانش [1] یا اطلاعات را به شکل درخت پارس نمایش دهید:

http://img.aftab.cc/news/94/parse_tree.jpg

یا به شکل FSM (Finite State Machine)‎ (ماشین حالت متناهی) نمایش دهید:

http://img.aftab.cc/news/94/MC-diagram.png

یا مثلاً به شکل ماتریس (همان FSM بالا را می‌توان اینطور نشان داد):

http://img.aftab.cc/news/94/MC-matrix.png

چیزی که اکثراً دیده‌اید نمایش Tabular یا جدولی اطلاعات است. مثلاً به این جدول که نام تعدادی user را در خود دارد، دقت کنید:

http://img.aftab.cc/news/94/tabular.png

نمایش جدولی در پایگاه داده، بسیار کاربرد دارد اما این نوع نمایش برای اشیائی است که صفات آن‌ها در ابتدای طراحی پایگاه داده ثابت است. مثلاً می‌دانیم که userهای ما فقط سه صفت uid و firstname و lastname دارند، اما اگر این صفات را ندانیم یا تعدادی را بدانیم و در طول زمان تعداد آن‌ها بیشتر شود چطور؟

نمایش OAV : مخفف Object-Attribute-Value:

اگر صفاتِ یک شیئ (Attributeهای آن) متغیر باشد، نمایش جدولی دیگر مناسب نیست. در این حالت، یکی از بهترین نمایش‌ها که در سیستم‌های مشهوری مانند WordPress از آن استفاده می‌شود، OAV (سه‌گانه‌ی شیئ-صفت-مقدار) است.

در این نوع نمایش، شما یک جدول دارید که سه ستون ثابت بیشتر ندارد؛ به نام‌های object و attribute و value

- در ستون object، کلمه کلیدیِ نماینده‌ی موجودیتِ شیئ ثبت می‌شود. (مثلاً در جدول بالا همه‌ی اشیای ما از نوع user هستند)

- در ستون attribute، کلمه کلیدی نماینده‌ی صفتِ آن شیئ ثبت می‌شود. (مثلاً uid، یا firstname ...)

- در ستون value، مقدار آن صفت برای آن شیئ ثبت می‌شود. (مثلاً 100 مقدار uid است و ali مقدار firstname و...)

نمایش OAV برای جدول بالا به صورت زیر خواهد بود:

http://img.aftab.cc/news/94/oav.png

این را برای دوستانی که در پروژه‌ها با ما همکاری می‌کنند نوشتم. خیلی‌‌ها به تحلیل این نوع مسائل که می‌رسند نمی‌دانند چطور باید ستون‌های جدولش را در نظر بگیرند؟ فکر می‌کنند باید با دستورات DDL (مخفف Data Definition Language ؛ یعنی دستوراتی مثل alter که با آن ساختار جداول پایگاه داده را تغییر می‌دهند) جدول را با شرایط جدید متناسب کنند! خیر، به ندرت پیش می‌آید که لازم باشد شما ساختار جدول را به هم بریزید! باید با نمایش OAV این قضایا را حل و فصل کنید.

 

مثلاً افرادی که به صورت حرفه‌ای با WordPress کار می‌کنند ممکن است بپرسند در وردپرس ما ممکن است ده‌ها افزونه نصب کنیم، با توجه به اینکه هر افزونه صفات (یعنی سرستون‌های) مختلفی دارد، یعنی برای هر افزونه یک جدول ایجاد می‌شود؟ خیر! اگر دقت کنید، وردپرس یک جدول دارد به نام Options که از همین روش برای ذخیره کردن اطلاعات مربوط به افزونه‌ها استفاده می‌کند:

http://img.aftab.cc/news/94/wordpress_oav.png

نمایش OAV در وردپرس - متوجه می‌شوید که به جای نام شیئ از آی.دی (option_id) استفاده کرده، ضمن اینکه گاهی مانند جدول users وقتی می‌دانیم همه‌ی اشیای ما، user هستند، می‌توان این ستون را حذف کرد. اینجا هم می‌دانیم که همه‌ی اشیای ما option هستند...

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آدرس کوتاه این مطلب: http://yourl.ir/oav

[1] ما به داشته‌های خام می‌گویید «داده» (Data). وقتی داده‌ها پردازش می‌شوند، «اطلاعات» (Information) به دست می‌آید. از روی اطلاعات، «دانش» (Knowledge) به دست می‌آید (دانش معمولاً به صورت Rule یا قانون بیان می‌شود). (مثلاً: داده: دمای هوا مفنی ده است. اطلاعات: پس، هوا سرد است. دانش: پس باید لباس گرم بپوشم... سؤال: از روی دمای هوا نمی‌شد به این نتیجه رسید که باید لباس گرم پوشید؟ چرا! گاهی شما از روی داده به دانش می‌رسید. به تصویر زیر دقت کنید...)

http://img.aftab.cc/news/94/date-information-knowledge-decision.jpg


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 252 تاريخ : چهارشنبه 7 بهمن 1394 ساعت: 6:29

با توجه به اینکه این روزها سایت‌ها پر شده از لینک‌های جعلی و بی‌هدف در مورد دانلود نمونه سؤالات و خلاصه درس رشته‌های مختلف دانشگاه پیام نور که فقط جهت جذب کاربران قرار داده شده، بد ندیدم پوشه‌ی فایل‌های نمونه سؤالات و خلاصه دروس رشته مترجمی زبان که خودم جهت آماده شدن برای امتحان، استفاده کرده‌‌ام را در Google Drive به اشتراک بگذارم. به مرور که درس‌های بیشتری پاس خواهم کرد پوشه‌ی آن دروس را هم آپلود خواهم کرد.

برای دانلود نمونه سؤالات و خلاصه دروس و دیگر منابع هر درس از رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://yourl.ir/payam_e_noor

 

اگر دوستانی هستند که در رشته‌های دیگر تحصیل می‌کنند، ممنون خواهم شد آن‌ها هم یک پوشه در Google Drive ایجاد کنند و منابعی که در آن رشته استفاده کرده‌اند را آپلود کنند و به اشتراک بگذارند و در بخش نظرات لینک بدهند تا بقیه استفاده کنند.

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند


جان جانان...
ما را در سایت جان جانان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی xn--mgbj3f بازدید : 239 تاريخ : سه شنبه 6 بهمن 1394 ساعت: 6:27

خبرنامه